MarocGo.reismee.nl

Rabat, ons nieuwe thuis.

Wauw, we zijn alweer meer dan twee weken in Rabat! Ons thuis voor deze driemaanden. We wonen midden in de medina, dus wanneer we de deur uitstappen staan we midden in het drukke Marokkaanse straatleven. De mannen en vrouwen die hun kraampje/winkeltjevlak bij ons huis hebben kennen ons ondertussen en begroeten ons vriendelijk.
Nu, terwijl ik deze blog schrijf schalt de muezzin vanaf verschillende minaretten door de stad. De oproep voor het gebed. Ja,.. we zijn echt in Marokko! Wat een totaal andere cultuur, wat een avontuur!
De afgelopen tijd zijn we allemaal bezig geweest ons plekje te vinden hier. Op het werk, in huis en in de vrije tijd. We komen overal (persoonlijke) uitdaging tegen waar we het af en toe moeilijk mee hebben, maar waar we vooral veel van zullen groeien.
Ali, onze contactpersoon hier helpt waar hij kan en is24/7bereikbaar. Ook laat hij ons de goede plekjes in Rabat zien en organiseert hij etentjes en meetings met andere vrijwilligers. Een warm welkom dus!
Een paar straten van de medina kennen we ondertussen, de rest blijft voorlopig nog een doolhof. Maar we hebben nog drie maanden om die op ons duimpje te leren kennen. Omdat Rabat niet zo toeristisch is, zijn er nog veel unieke en traditionele kraampjes te vinden. Zo hebben we daar met een paar van ons de inkopen gedaan voor de hammam. Zwarte zeep, een harde scrubwashand, ghassoul klei en een matje om op te zitten. Nadat we hardhandig en volledig zijn gewassen voelen we ons een uurtje later als herboren.
Het strand van Rabat hebben we ontdekt als een fijne chill out plek, om even lekker uit te waaien. Voor winkelen of een pizza kunnen we naar Agdal, het nieuwere deel van de stad. Daarnaast is er voor ieder wat wils in de buurt. Een sportschool, park, oude kasbah met tuin, mooi terras met lekkere thee, buikdansen en arabische les. Ja, we leren Rabat steeds beter kennen. Elke dag wordt het weer wat meer thuis. :-)
Centre Lalla Meryem, is het project waar ik (Maya) werk.Het is een centrum voor weeskinderen. De kinderen worden gevonden op straat, door de moeder gebracht of komen via het ziekenhuis. Soms zijn de kinderen nog maar twee dagen oud! Een groot deel van de kinderen heeft een lichamelijke en/of geestelijke handicap. Op deze afdeling werk ik als fysiotherapeut. We behandelen met name kinderen met Cerebrale Parese, maar ook babytjes met Syndroom van Down of klompvoetjes. Dit is nieuw voor mij, therapie geven aan baby's. In deze twee weken heb ik ze al met sprongen vooruit zien gaan. Doorop zo'n jonge leeftijd te beginnen met therapie kan meer zelfstandigheid behaald worden en eventuele complicaties voorkomen worden.
Het is voor mij een mooie uitdaging om hier te werken. Ik vind het leuk om weer iets met mijn studie te doen en ik leer ontzettend veel van de twee ervaren fysio's die er al werken. De communicatie gaat met name in het frans (dus dat gaat met sprongen vooruit!) en gelukkig zijn de medische termen natuurlijk wel hetzelfde.
Het is ontzettend dankbaar werk, zeker wanneer ik de glimmende ogen en prachtige glimlachen van de kinderen zie. Ik ben ook echt onder de indruk van de kwaliteit van de zorg in dit centrum. Met name de tijd, aandacht en liefde voor de kinderen, van het personeel is echt bewonderenswaardig.
Dat het er in dit centrum zo goed aan toe gaat heeft mede te maken met het feit dat het wordt gesponsord door de zus van de koning. Waardoor er in ieder geval geld genoeg is. Toch kunnen ze mijn hulp goed gebruiken, want nu is er meer therapie tijd voor elk kind. De komende drie maanden vermaak ik mij hier dus wel!
In de volgende verhalen zullen de andere meiden iets vertellen over de projecten waar zij werken.
Voor nu, heel veel groetjes uit Rabat van ons!

Reacties

Reacties

Lieske (Commundo)

Heerlijk Maya om jouw enthousiaste verhaal te lezen. Fijn dat het goed gaat met de fysio!! Dat is echt een win-win situatie op deze wijze.
En als jullie in dit tempo doorgaan met Rabat ontdekken, kunnen jullie de laatste maand ook rondleidingen verzorgen!! Goed hoor!

Yolande (Commundo)

Go Maya go super

Geke

Ik herkende je enthousiaste stijl Maya! Leuk om te lezen :)
liefs!

Marjanne

Wat een fijn verslag, Maya. Ik zie het helemaal voor me hoe jij daar bezig bent: liefdevol voor de babies, leergierig en verder volop genietend in je vrije tijd. Super, meissie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Commundo